Thursday 18 December 2014

RESEPI DAGING MERAH TIPTOP CIK SOFI

DARI HATI : Cik Bunga Ros

aduhai sebut ja daging merah terliur aku dok bayangkan kedai Mak Kawan aku Mimie ni.. mak dia buat daging merah memang tip top..

aku lau p kedai dia tak sah kalau tak order Nasi Goreng Daging Merah.. 

Yang paling best tu bila aku tanya resepi . Mak dia (aku panggil Cik Sofi) tak kedekut ilmu habaq hang... masa tu aku bungkus dekat kedai dia.. terus panggil aku bagitau resepi dan cara masak sekali..

mai aku sharekan kat sini .. Ilmu kena kongsi baru berkembang ilmu.. 

RESEPI DAGING MERAH TIP TOP CIK SOFI

Daging (bahagian yang baik bahagian batang pinang)
Sos  Cili (resepi sos cap arnab)
Sos Tiram 
Gula/ Ajinomoto
Garam
Daun Limau Purut
Minyak (untuk goreng)
Bawang Besar seulas 
Sedikit Pencelup (merah)
Cili Merah 
Lobak Merah (ikut suka nak letak ke tidak)




MEH KITA MASAK MEMASAK : 

1 : Daging rebus dulu bagi embuk 
 ** tips nak bagi daging empuk ~ aku letak kan gula batu dalam rebusan 

2: Lepas tu, hiris daging (agak-agak nipis dan tak tebal)

3: Sediakan minyak dalam kuali untuk menggoreng daging, Masukkan daging yang dihiris tadi, masukkan sedikit pencelup merah. Goreng sekali dengan daging tadi.

4: Masukkan Sos Cili, Sos Tiram, Gula , Garam , Daun Limau Purut,Cili dan Bawang . 

5: Masak sehingga bahan mesra dan naik bau gitu..

Sedia untuk dihidangkan. Sedapnya.. serius memang sedap resepi ini.. Simple, Cepat dan mudah disediakan.. eh simple tu sama la dengan mudah kan.hehee


Aku baru semalam mencuba, 




Ni lah hasil yang aku buat semalam.. hehee.. aku buat ni derhaka resepi.. lupa nak letakkan daun limau purut.. hehee.. next time buat.. aku akan masukkan limau purut.. yeahhhhhhhhhhhhhhhhh...

No comments:

Post a Comment